Wednesday 29 October 2014

Masalah Bau Badan? Tanganinya dgn Alfalfa Complex

"Oooo... Busuknya org sebelah ni... tak tahan aku"
"Sedeynya... nape semorang jauhkan diri drp aku ni? Busuk sgt ke aku ni? Dan macam-macam cara dah aku guna utk hilangkan bau badan aku ni..."
Adakah anda biasa berada di dalam salah satu situasi di atas? Jika jawapan anda ya, jom baca...
 
body odor
 
Apakah itu bau badan?
Bau badan atau lbh dikenali sbg Body Odor atau B.O., bromhidrosis, osmidosis and ozochrotia, adalah keadaan di mana badan kita akan mengeluarkan sesuatu bau apabila bakteria yang berada di kulit kita merungkaikan peluh kita kpd asid - ada sesetgh pihak mengatakan ianya adalah bau bakteria yg tgh membiak di badan, akan tetapi pada hakikatnya, ianya terhasil oleh bakteria yang merungkai protin di permukaan kulit kita kepada asid-asid yang tertentu.
Bau badan selalunya akan menjadi jelas dan ketara  jika langkah-langkah pencegahan tidak diambil semasa sesorg itu mencapai umur akil baligh (14-16 tahun bagi kaum Hawa & 15-17 tahun bagi kaum Adam).
 
Adakah anda termasuk dalam senarai di bawah? AWAS! Kerana anda mempunyai kecenderungan yang lebih utk mengalami masalah bau badan...
1. Mengalami masalah obesiti atau berat badan yang berlebihan.
2. Suka dan selalu memakan makanan yang pedas dan berempah.
3. Mengalami masalah kesihatan seperti diabetes.
 
Punca-punca Masalah Bau Badan yang Lain
Punca-punca Masalah Bau Badan yang Lain
Dan berikut merupakan punca-punca masalah bau badan yang lain... jom semak...
1. Anaerobic bacteria yg membiak apabila badan tidak mendapat oksigen yang cukup.
2. Ketidak seimbangan metabolisma badan akan menyebabkan bau badan kerana ia merupakan salah satu cara badan kita menyingkirkan bahan kumuh daripada badan.
3. Hati dan usus yang tidak bersih yang menyebabkan badan kita bertoksin.
4. Pemakanan yang tidak seimbang yang mengakibatkan sembelit atau kekurangan zat magnesium dan zink.
5. Menghidap penyakit-penyakit yang berkaitan dgn buah pinggang, hati atau jangkitan kulat.
 
:( Urrmmm... memang saya ada masalah bau badan lah... Macam mana nak menanganinya? Malulah...
Cara-cara Menangani Masalah Bau Badan
Cara-cara Menangani Masalah Bau Badan
Jika anda mengalami masalah bau badan, tidak usah bersedih hati. Dengan mengubah sedikit cara hidup anda, masalah bau badan anda pasti akan dapat ditangani, insyaAllah. Antara perubahan-perubahan yang anda boleh lakukan...
1. Mandi - Mandi dgn kerap untuk mengeluarkan bakteria daripada kulit terutamanya di bahagian ketiak dan ari-ari di mana bakteria paling banyak didapati.
2. Pakaian - Pakai pakaian yang longgar bagi membenarkan aliran udara yang lebih lancar pada badan. Ini akan memastikan peluh disejat dan tidak menjadi tempat pembiakan bakteria. Elakkan baju yg diperbuat daripada bahan sintetik kerana ianya tidak membenarkan aliran udara pada badan.
3. Pemakanan - Kurangkan makanan-makanan yg boleh menyebabkan bau badan seperti daging, bawang, bawang putih, rempah2-rempah eksotik dan jugak minuman seperti kopi dan alkohol.
4. Rokok - Tembakau di dalam rokok merupakan penyebab utama bau badan. Bau tembakau itu bukan sahaja dikeluarkan melalui paru2, malah ianya juga dikeluarkan melalui kulit badan. Dan apabila bau tembakau ini bercampur dengan elemen2 lain dalam badan secara kimia, sesuatu bau yg jelas akan terhasil. Oleh itu, berhenti merokok adalah salah satu cara utk mengatasi masalah bau badan.
 
Alfalfa: Deodoran Semulajadi, Pilihan Terbaik untuk Menangani Masalah Bau Badan
Alfalfa - Deodoran Semulajadi yang Bertindak dari Dalam dan Mampu Memberikan Kesan untuk Tempoh Yang Lebih Lama
Alfalfa - Deodoran Semulajadi yang Bertindak dari Dalam dan Mampu Memberikan Kesan untuk Tempoh Yang Lebih Lama
Apakah itu Alfalfa?
Alfalfa merupakan suatu tumbuhan yang sgt kaya dgn pelbagai nutrisi. Ianya juga dikenali sebagai "Raja Segala Tumbuhan". Alfalfa telah digunakan oleh manusia sejak lebih dari 2500 tahun dan telah dikenalpasti sebagai makanan yang paling kaya dengan pelbagai nutrisi dan zat galian. Ia dpt membekalkan nutrisi yang mana kebanyakannya tidak terdapat di dalam buah2an ataupun sayur2an. Ia kaya dengan:
1. Protin
2. Asid Amino
3. Klorofil
4. Serat
5. 15 zat galian
6. 10 vitamin
7. 8 enzim
8. Fitokimia.
10 biji alfalfa mampu menyediakan nutrisi yang bersamaan dgn segelas susu.
 
Bagaimana Alfalfa blh membantu menghilangkan bau badan?
a. Mencuci hati, darah & usus - Alfalfa merupakan suatu makanan yg sgt beralkali yang boleh mengembalikan kenormalan badan yang berasid, menghilangkan toksin dari badan, membersihkan hati, usus dan darah. Dan sebagai bonus, ianya juga dapat mencantikkan kulit dan otot.
b. Baik utk perubahan patologi di dalam usus & perut - Ianya dpt memperbaiki masalah saluran penghadaman seperti kembung, hyperacidity, ulser gastrik, hepatitis & sembelit yang merupakan salah satu penyebab bau badan.
c. Bersifat anti bakteria - Alfalfa mengandungi sifat anti bakteria dan pengambilannya dpt mencegah bakteria penyebab bau badan daripada membiak pada badan kita.
d. Kaya dgn klorofil - Klorofil merupakan sesuatu bahan yg dpt membantu meneutralkan bau yang dikeluarkan oleh badan kita. Selain itu, ia juga dapat menguatkan sistem imunisasi, membekalkan tenaga, membantu penghadaman, menyingkirkan toksin daripada badan dan mencegah anemia. Dan jika anda nak tahu, klorofil merupakan sejenis deodoran yang teramat baik.
e. Kaya dgn zat magnesium dan zink - Alfalfa sangat kaya dengan zat magnesium dan zink yang mampu mengimbang dan menstabilkan kadar metabolisma badan dan seterusnya mengurangkan punca-punca penyebab bau badan. Selain itu, zink juga dpt membantu mengurangkan kadar perpeluhan badan yg juga merupakan salah satu punca masalah bau badan.
 
Keluarkan diri anda dari belenggu masalah bau badan... buat sedikit perubahan pada cara hidup anda dan ambil lah ALFALFA COMPLEX. :)
 
Rujukan:
 
body-odor
Feel free to contact me for inquiries and consultations on Shaklee Products and Shaklee business opportunities. :)
Feel free to contact me for inquiries and consultations on Shaklee Products and Shaklee business opportunities. :)

No comments:

Post a Comment

Feel free to add a word or two here.

Topik-topik Popular