Monday 13 October 2014

Amalan Untuk Menghilangkan Penyakit Was-Was.

Teringat kembali, pada akhir tahun 2010 (lebih kurang), ketika saya mengalami penyakit was-was ini... Mmg seksa sekali. Dan pernah saya terdengar seorang Ustaz berseloroh dalam sebuah rancangan agama di TV, "Org yang mengalami penyakit was-was ini sebenarnya cam org gila. Ye lah, kalau dah wudhu' sampai 10 kali pun dikata belum berwudhu', tak ke gila namanya?"
Ye... saya sangat-sangat bersetuju dgn kata-kata Ustaz tu. Cuba kamu bayangkan, saya boleh mula berwudhu' dalam keadaan rambut yang kering kontang... di akhir wudhu' rambut saya tu basah seperti keadaannya baru sahaja selesai mencuci rambut. Baju, tak usah cerita la... mmg hbs lencun cam baru ditimpa hujan lebat. Tapi... hanya Allah swt sahaja yang tahu... betapa seksanya hati dan jiwa sesorg itu apabila ditimpa penyakit was-was ini.
Sumber daripada Mr. Google
 
Apakah itu Penyakit Was-Was?
Dari blog http://halimahalaydrus.blogspot.com/ ada mengatakan bahawa:
Was-was adalah bisikan syaitan, dia berharap dengan bisikan tersebut orang jadi malas melakukan ibadah atau malah justru meninggalkannya.
Ibnu Abbas RA berkata: “Was-was adalah penyakit orang mukmin.”
Yang dari ucapan beliau kita bisa menyimpulkan 2 hal:
1-     Hanya orang mukmin yang bisa terkena penyakit ini, maka jika engkau mulai diganggu dengan bisikan-bisikan tersebut jangan larut dalam kesedihan apalagi putus asa. Justru bolehlah sedikit berbangga sebab artinya engkau adalah seorang mukmin. Karena tentunya orang yang tidak ada iman di hatinya tidak akan peduli terhadap keabsahan ibadah apalagi kesempurnaannya.
2-     Was-was itu penyakit dan selayak penyakit apapun bentuknya ia harus diobati, betul bahwa ia adalah tanda keimanan tapi membiarkannya merusak ibadahmu menjadikan keimananmu tidak meningkat-meningkat akhirnya.
 
Di sini, saya tidak berhasrat untuk mengulas panjang tentang penyakit was-was ini… Jika anda ingin tahu lebih lanjut, boleh baca di Sini dan Sini… :)
Tapi saya ingin berkongsi amalan-amalan yang telah diajarkan pada saya oleh En. Idil Ismail, seorang pengamal perubahan Islam yang telah merawat saya ketika saya di Bintulu dulu. Semoga ianya membawa manfaat kepada semua… Amalan-amalannya adalah:
  1. Baca Surah Ar-Rahman 1x selps solah Subuh atau 2x seminggu atau
  2. Baca Surah Al-Jumuaah setiap kali selps solah Isya’ atau
  3. Baca ayat 200-201 Surah Al-A’raf (hembus pada air & minum)  atau
  4. Baca Surah Al-Fatihah & Surah An-Naas setiap kali selps setiap solah.
 
 
Selamat mencuba…
~Ummul Jannati~

No comments:

Post a Comment

Feel free to add a word or two here.

Topik-topik Popular