Tuesday 18 November 2014

Rutin Harian yang Kecil TAPI Membahagiakan Rumahtangga




Bahagia Itu TIDAK Ada Syarat
========================

Gambar ini telah dishare di dalam program "Family as the Essence of Change bersama Dato Dr. Hj. Fadzilah Kamsah pd 8 Nov 2012.



Beliau mengulas: "Saya sgt suka gambar ini... tgk pasangan suami isteri ini sangat bahagia walaupun kerje mengutip sampah. Si suami hanya memakai selipar & si isteri tidak berkasut pun. Bahagia itu tidak perlu ada syarat"

And yes, sy sendiri sgt terharu melihat gambar ini... bergenang air mata kerana sgt menginsafi diri... di kala org2 yg kaya, berkemampuan etc tapi rmhtangga kacau bilau, masih ada yg sgt bahagia walaupun hidup mungkin kais pagi, makan pagi, kais petang, makan petang. Mari kita sama2 muhasabah diri kita... 


Memaafkan Semua Orang, SEBELUM Tidur

===================================

Bagi mereka2 yg biasa mendgr tazkirah Dato Dr. Hj. Fadzilah Kamsah, mesti biasa dgr dia berkata, "Setiap malam, sebelum tidur, pastikan kita maafkan semua org."  Bagi saya ni mmg "trademark" beliau. 

Anyway, semasa menghadiri programnya tu, dia kongsikan manfaat2 yg kita akan perolehi apabila kita memaafkan org lain. Antaranya adalah:


1. Hati kita akan menjadi bersih.
2. Minda kita akan menjadi bersih & tenang.
3. Badan kita akan menjadi lebih sihat.
4. Muka kita menjadi lbh comel sb bak kata beliau: "Your face is a mirror to your heart." Dan apabila hati kita bersih, muka kita pun akan nmpk "bersih", insyaAllah.
5. Doa kita jadi makbul.
6. Hidayah mudah turun utk kita.
7. Kita akan disayangi Allah swt dan semua mahkluk di dunia ini..


[Sharing dr Dato Dr. Hj. Fadzilah Kamsah: Family as the Essence of Change]


No comments:

Post a Comment

Feel free to add a word or two here.

Topik-topik Popular